Assertiviteitstraining

Bijgewerkt op: sep 20

Wat is assertiviteit?


Assertiviteit is een verzamelbegrip dat gebruikt wordt in de sociale psychologie. Het betreft de omgang met andere mensen in relaties, werk, scholing en andere sociale situaties.


Een adequaat assertieve houding betekent opkomen voor zichzelf en de eigen mening, rechten en standpunten zonder gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven. Voor veel verlegen en introverte personen en mensen met autisme is assertief gedrag een moeilijke opgave. Ook relaties op de werkvloer of persoonlijke relaties kunnen drastisch veranderen door enkele eenvoudige inzichten.


Samengevat betekent assertiviteit:

  • Respectvol communiceren

  • Zorgen dat jij gerespecteerd wordt

  • Deze 2 elementen gaan hand in hand. Je nodigt door middel van je eigen communicatie de andere als het ware uit om een andere positie in te nemen.


Voor wie is een assertiviteitstraining ideaal?


Eigenlijk is het voor iedereen die zijn communicatie of zelfvertrouwen wil bijschaven zinvol. Jammer genoeg komt dit (nog) niet aan bod in ons basisonderwijs. Het is nochtans een vaardigheid die je gewoon kan leren. Een kwalitatieve assertiviteitstraining is niet zomaar een vaardigheidstraining maar een echte groeitraining.


Vandaag kampen heel wat mensen met volgende uitdagingen die stelselmatig kunnen evolueren tot lichamelijke klachten:

  • je cijfert jezelf vaak weg.

  • je twijfelt of je wel de juiste keuzes maakt.

  • je kan moeilijk aan anderen laten weten wat je wilt, denkt en voelt.

  • je hebt moeite om "nee" te zeggen.

  • je krijgt vaak te maken met dominante personen.

  • Op het moment zelf weet je niet wat zeggen terwijl je achteraf perfect bedenkt wat je eigenlijk wou zeggen.


Wat leer je tijdens een assertiviteitstraining?


Samengevat krijg je meer zelfvertrouwen waardoor je meer zichtbaar wordt en oprecht je mening durft geven zonder andere te kwetsen. Dit creëert ruimte om te ontdekken wat je echt wil.

  • Je leert waarom het zo moeilijk is om efficiënt te communiceren tijdens een moeilijk gesprek.

  • Je leert begrijpen hoe je vandaag communiceert en welke andere opties je hebt. Daarvoor gebruiken we een gemakkelijk aan te leren persoonlijkheidsmodel.

  • Je zal jezelf beter leren kennen en je krijgt meer zicht op de reden waarom je je op een bepaalde manier in een gesprek positioneert.

  • Omgaan met kritiek.

  • Op een veilige manier 'nee' zeggen.

  • Feedback geven en ontvangen.

  • Emoties begrijpen en reguleren.

  • Omgaan met manipulatie.

  • Complimenten leren geven én ontvangen.

  • Je vindt meer erkenning dankzij constructievere relaties.

  • Je leert verandering verankeren.


Herken je jezelf in deze tekst? Geef jezelf een cadeau en contacteer me vrijblijvend.


Ik bied individuele-, groeps- en bedrijfsoplossingen aan.




7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven