Luister je om te begrijpen... of om te antwoorden?

Bijgewerkt op: 22 dec 2020


Stephen Covey schreef het in verschillende boeken: “Het grootste communicatieprobleem is dat we niet luisteren om te begrijpen. We luisteren om te antwoorden"

In vele gevallen denken we al aan ons antwoord terwijl de andere nog praat waardoor we een deel van zijn/haar boodschap missen. Zo geeft je mogelijk een minder gepast antwoord en voelt de andere zicht niet gehoord of begrepen. Vaak kunnen misverstanden, conflicten of ruzies vermeden worden door beter te luisteren.

Om goed te kunnen luisteren, moeten we eerst leren zwijgen.

Dat betekent ook dat je beter stopt met na te denken over hoe u gaat antwoorden terwijl de andere persoon aan het praten is. Ook al heb je misschien veel te zeggen, soms is het beter om (even) niet te reageren. In stilte, zonder afleiding, dat is het moment waar mensen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen.

Het kost moeite om onze gedachten tot bedaren te brengen en echt te horen wat iemand anders zegt. In plaats van je te concentreren op de zaken die we niet kunnen beheersen, concentreer je je op de dingen die je wel kunt beheersen, zoals luisteren.

Zonder het te beseffen, creëer je een veilige omgeving als je naar elkaar luistert. Een plek waar mensen hun mening kunnen delen en suggesties kunnen doen. Je krijgt een kans om problemen onder de oppervlakte te detecteren die u ander niet had gezien of gehoord.

Luisteren kan verbindingen, relaties en vriendschappen versterken.

Blijf even hangen in die stilte en je zal niet alleen beter begrijpen wat de ander zegt, je zal bovendien ook zelf beter begrepen worden.



Wanneer luisteren om te reageren,

overgaat in luisteren om te begrijpen,

ontstaat er echt contact


142 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven